Näytetään tekstit, joissa on tunniste Svante Turunen?. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Svante Turunen?. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 10. huhtikuuta 2019

Kaksi bambia kallanlehtien suojissa, tunnistatko tekijän?

                                                          Mistä: Aarresaari
                                                          Hinta: 10 e
Nähdessäni tämän suloistakin suloisemman koriste-esineen kirpparipöydällä ajattelin sen olevan Svante Turusen tuotantoa. Hintalappuunkin oli kirjattu Svante Turunen 18 e. 
Kurkistaessani esineen pohjaan, en tunnistanut signeerausta kuitenkaan Svante Turusen käyttämäksi. Signeeraus on hieman epäselvä. Minusta siinä näyttäisi olevan LS. Näin ollen esine voisi olla Kupittaan saven tuotantoa, jos nimikirjaimien taakse kätkeytyisi Lauri Saarinen. Tämä on kyl nyt aikamoista arvailua ja olisinkin taas kerran todella iloinen siitä, että joku pystyisi hieman minua auttamaan koriste-esineen tunnistamisessa.
Lyijykynämerkinnöistä päätellen bambit on annettu lahjaksi vuonna 1961. Sen perusteella se sopisi Svante Turusen tuotantoon. Sattumalta paikalle osui myös pöydän myyjä. Kysyin häneltä esineen taustoista, mutta hän ei osannut kovinkaan paljoa siitä kertoa. Hänen mielestään se olisi "tunnetun turkulaisen tekemä". Kysymykseni kuitenkin sai myyjän laskemaan hinnan 10 euroon ja sehän passasi kyllä minulle;)
Tutkin kotona hieman tarkemmin netistä esineen alkuperää. Hakuihini osui vain yksi vastaavanlainen koriste-esine retronomi.fi sivuilta klik! Sieltä löytämäni esineen pohjassa oli kuitenkin erilainen signeeraus kuin omassa kirpparilöydössäni.

Kävin tutustumassa myös vuosina 1920- 1978 eläneen, keraamikkona ja kuvanveistäjänä toimineen Svante Turusen sivustoon klik! Ymmärtääkseni Svante Turunen ei ollut työsuhtessa Kupittaan Saveen, mutta ilmeisesti hän on voinut toimia suunnittelijana Kupittaalle.

Kuka hyvänsä onkin tehnyt tämän kauniin bambiaiheisen koriste-esineen, niin se on taidokkaasti tehty ja sille löytyi juuri passeli paikka isoäitini kuvan vierestä:))