Kävimme taidenäyttelyssä Perniössä ja samalla reissulla piipahdin katsomaan löytyisikö Maurin makasiinista jotain kotiin kannettavaa. Kun tarvitsen jotain vanhoja työkaluja, niin silloin yleensä suuntaan kulkuni Maurin makasiiniin Perniön asemalle. Kirppis/rompetori sijaitsee entisen Perniön aseman tavaramakasiinissä ja sieltä löytyy kaikkea "maan ja taivaan"väliltä. Tavarakaaoksen keskeltä kummasti löytyy aina jotain tarpeellista. Tällä kertaa etsin kenkätelinettä, kotiin kannoin jotain aivan muuta!
Mistä: Maurin makasiini
Yhteishinta: 25 e
Sirppi on alunperin elonkorjuuseen suunniteltu leikkuutyökalu. Itse käytän sirppiä paljon puutarhatöissä, se on minun hiljainen "ruohotrimmerini". Sirpillä on kätevää siistiä pensaanaluset ja yleensäkin paikat, mitkä ruohonleikkaajalta jää leikkaamatta. Sirpissä on tallella viel kätevä rinkula ripustamista varten, muutenkin sirppi on erinomaisessa kunnossa.
Tätä puista haravaa en voinut jättää makasiinin seinustalle! Täydellisen kaunis heinäharava, jollaista olen pitkään etsinyt lapsuudenkotini heinäkärryihin. En tutkinut viel tarkemmin mitä puulajeja haravaan on käytetty. Perinteisesti haravan varsi tehtiin kevyestä, mutta kestävästä haavasta. Haapa on siksikin hyvä, koska se on tikuton eikä se myöskään polta kämmenten ihoa haravoitaessa kovinkaan helposti. Lapa tehtiin yleensä raidasta, mikä on muista pajulajeista poiketen kovaa ja sitkeää. Raita on myös hyvin lahonkestävä ja se ei halkeile niin helposti kuin muut puut. Haravan piikit on perinteisesti tehty pihlajasta, myös muita sitkeitä puulajeja, kuten omenapuuta, tuomea ja koivua, on käytetty.
Koska en käytä puutarhassani minkäänlaisia kemiallisia rikkakasvien torjunta-aineita, rikkakasvien kurissa pitäminen kitkemällä ja haraamalla on arkipäivääni. Tykkään kovasti näistä vanhoista kääntökuokista, joissa toisella puolella on kolmisorminen hara ja toisella puolen teräväkärkinen kuokka. Tämä kuokka palvelee minua viel pitkään ja on takulla tarpeeksi kestävä pystyäkseen jäykkään savimaahankin!
Jauhokauha saa uuden elämän kompostorissa karikekauhana.
Nämä perinteiset Esko Järviset lähti matkaan, vaik niistä on jo pyöreät hiihtäjätarrat irronneet, olivat muutoin niin hyvässä kunnossa. Joku kaunis päivä tervaan ne ja ovat sit valmiina ensi talven umpihankinhiihtoon.
Muuten, Maurin makasiiniä vastapäätä toimii ihastuttava Cafe&Puoti Opaliina, sen herkkuja ei kannata sivuuttaa:))



