Näytetään tekstit, joissa on tunniste tuunausta vaille. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tuunausta vaille. Näytä kaikki tekstit

lauantai 16. helmikuuta 2019

Leikkimieli piristää arkea

Mistä: Aarresaari
                                                                    Hinta: 5o snt
Todennäköisesti tämä keraaminen seinäkoriste on joskus tuotu matkamuistona Maltalta. Jo kirpparilla sain idean mihin voisin sitä käyttää.
Hieman tarvitsin isännän apua laatan tuunaamisessa. Hän leikkasi rälläkällä eli kulmahiomakoneella laatan keskeltä kahtia. Leikkasin ruskeasta pahvilaatikosta sopivan palan katoksi. Sekä katon, että laatan liimasin erikeeperillä paikoilleen. 
Lopputuloksena oli keijun koti yläkertaan johtavan rapun ja seinän väliseen koloon. Isäntä halusi keijulle kisun kaveriksi. 
 Minusta taas koira olisi mukavampi vahtina.
Nämä pienet posliini eläimet olen myös hankkinut kirpparilta muutamalla sentillä..

Tuossa pienessä kolossa on ollut aiemmin pieni kotitonttu. Se tarttui helposti imuriin, joten olin jo pidempään halunnut koloa peittämään pienen oven. Nyt vihdoinkin keiju tai miksei kotitonttukin, sai oman kodin. Mukavalta keijun koti näyttää keittiöstä katsottunakin:))

tiistai 27. marraskuuta 2018

Pesua, silitystä ja pikku tuunausta vaille valmis käyttöön

 Mistä: Salon Seudun Suurkirppis
Hinta: 8 e
Meillä on keittiössä vanha sivustavedettävä puusohva, mihin olen jo pitkään etsinyt raidallista patjapussia. Useilla kirpputoreilla olen sellaisia nähnyt, mutta ovat olleet tavalla tai toisella epäkurantteja. Nyt kohdalle osui vihdoinkin täysin ehjä ja kaikinpuolin siisti perinteisen raidallinen vanha patjasuojus. Hintakaan ei hirvittänyt. Minulla on tapana pestä kaikki ostamani tekstiilit, vaikka ne olisivat kuinka siistejä ja hyvän tuoksuisia. Niinpä pesin patjansuojuksen ja vein sen vielä ulos kuivumaan. Viikolla oli pakkasta, joten suojus sai vanhanajan kuivauksenkin! Silitys kuumalla raudalla varmisti sen, ettei minkään sortin öttiäiset pääse huusholliimme pesiytymään;)
 Patjansuojus on juuri passelin kokoinen puusohvaamme.
Kukkakuvioinen toppatäkki sopii hyvin patjan kaveriksi. Nyt kelpaa taas ottaa päikkäreitä perunoiden kypsymistä odotellessa;) 
 Mistä: Radiokirppis
Hinta: 3 e
Täytyyhän kokilla olla myös keittiön uuten tyyliin sopiva esiliina. 
Essu oli käyttämätön, vielä koskemattomana myyntipakkauksessaan. Essun kaunis väritys sopii oivasti jouluaikaan. Tykkään erityisesti sen isosta etutaskusta. 
Mistä: Salon Ekocenter
Hinta: 8 e
Olen räsymattojen suurkuluttaja, aina jos kohdalle osuu kaunis, hyvin tehty räsymatto, niin se lähtee matkaani. Tässä matossa on todella tasapainoinen väritys, juuri sisäeteiseemme sopivat sävyt. Pituuskin riitti eli 6 m on juuri passeli pituus matolle eteiseemme. Matto oli tuotu kierrätyskeskukseen hyvin likaisena, siksi se oli varmaan halpa. Tutkiessani mattoa lähemmin, huomasin sen olevan pelkästään kunnon pesun tarpeessa. 
Isäntä pesi maton kotipihalla juuriharjalla ja puhdasta tuli. Onneksi elokuussa riitti vielä helteitä, joten matto kuivui parissa päivässä. 
 Mistä: Tori.fi
Hinta: 50 e
Olemme tehneet pientä pintaremonttia syksyn aikana. Sisäeteiseen tuli tarve hankkia kaksi kaappia lisää. Toiseksi kaapiksi löysin Tori.fi:stä kapean yksiovisen pesukomuutin.  
Komuutissa on irtokansi. laatikko ja yksi hyllytaso. 
ps. lattialla kirpparilta ostettu matto, mistä juuri edellä kirjoitin
Paperoin laatikon ja hyllyn eteisen komeron tapetoinnista jääneillä Philgren ja Ritolan Ruska-tapetin paloilla. Niistä tuli mukavan näköiset. Ainut huonopuoli on se, että tapetti ei ole kovinkaan kestävää hyllypaperina. Tarkoituksena on säilytää kaapissa vain harvoin käytössä olevia peltirasioita, joten eiköhän tapettikin jonkin aikaa kestä hyvänä. 
 Mistä: Salon Seudun Suurkirppis
Hinta: 3 e kpl
Laatikon vetimet halusin vaihtaa ja löysinkin kirppikseltä juuri passelit uudet posliinivetimet. Yksi jäi vielä ylikin, mutta enköhän sille myös vielä käyttöä löydä. 
 Hyvin posliinivetimet sopivatkin komuuttiin. 
Pesukomuutti oli juuri sopivan levyinen pakastinarkun ja seinän väliin jäävään tilaan. Hivenen syvempi se olisi voinut olla. Toisaalta on ehkä hyväkin, että se jää pakastimen taa piiloon eteiseen tultaessa, näin tila näyttää mielestäni avarammalta. Komuutin ja sen uusien vetimien värit osuvat hyvin yksiin Kerstin Frykstrandin kuukausitaulujen kanssa:))